Hem         Priser      Styrketräning    

Rehabilitering    

Kiropraktor

Leg. Camilla Broström

Kontakt

 

Styrketräning för äldre!

Styrketräning för äldre.
Styrketräning för unga.

 

Styrketräning för äldre!

Effektivaste för äldre är att träna med vikter för att där igenom behållabalans och kraft.

Ju högre belastning desto bättre.

 

Man trodde på 80 talet att äldre personer inte skulle styrketräna. Skelett och muskler

kunde ta skada. Inom forskningen vet man idag att man kan träna muskler med mycket goda resultat

över 90 års ålder.

 

Den moderna forskningen visar på stora vinster. Redan efter 3 mån. träning med tunga

vikter (mellan 50-70 % av vad man klarar att lyfta en gång) ökade styrkan med 30-200 %

i armar och ben hos personer i åldern 70-75 å. Styrketräning bör vara individanpassad.

Styrketräningen gick ut på att göra varje lyft 6 till 8 repetitioner i tre omgångar och detta

 skedde tre ggr i veckan. Allt eftersom muskelstyrkan ökade, ökades också belastningen.

Ju högre belastningen blev, desto större blev den positiva effekten.(Rena elitträningen

alltså.)

 

Styrketräning är lika effektiv på kvinnor som på män. Alla förbättrade gångförmågan och

balansen och antalet fallolyckor minskade. De äldre som styrketränade visade sig ha

lika bra muskelfunktion som otränade unga.

 

Genom träning kan man inte förlänga livet men i stället förhöja kvaliteten på livet, säger

Jan Lexell, adjungerad professor, överläkare Lunds Universitet som forskar på äldre och

styrketräning. (Här på gymet. säger vi, att få dö frisk.)

Inte minst handlar det om att undvika fallolyckor och att de äldre klarar sig så länge som

möjligt själva utan institutioners hjälp, vilket annars är vanligt när musklernas funktion

avtar med åldern.

 

 

GSK Friskvård & Rehab AB

Importgatan 2D

42246 Hisings Backa

031-524540